O wyprawie

Geneza Wyprawy

Ciężko nam dojść do tego, kto pierwszy rzucił pomysł popłynięcia akurat w te rejony. Plan rodził się powoli, w trakcie wielu kolejnych rejsów w rejony polarne które kpt. Maciej Sodkiewicz poprowadził w ostatnich latach. Apetyt rośnie w miarę jedzeni i dlatego pojawił się pomysł organizacji serii wypraw w Arktykę.

W roku 2012 pożeglowaliśmy dwoma jachtami poprzez Rosję, by poznać ludzi i realia żeglugi w Rosji. Ubiegły sezon rozpoczęliśmy już w lutym – od zimowego żeglowania w północnej Norwegii w poszukiwaniu Zorzy Polarnej.

Lato zaowocowało czteromiesięczną wyprawą SEKSTANT EXPEDITION – Rosyjska Arktyka 2013. Wyprawa dotarła do archipelagu Ziemi Franciszka Józefa, a następnie pożeglowała jeszcze wyżej docierając na szerokość 82 stopnie 10,5 minuty N i ustanawiając tym samym polski rekord żeglarstwa polarnego. W tym roku przedstawiamy Wam projekt Lodowe Krainy 2014.

Plan Wyprawy

Nasz plan zakłada pożeglowanie trasą Islandia – Jan Mayen – Grenlandia – Spitsbergen – Norwegia, czyli odwiedzenie najpiękniejszych rejonów, w których króluje lód. Układ trasy wybraliśmy mając na względzie bezpieczeństwo żeglugi. Płynąc przez otwarty Atlantyk w lipcu zmniejszamy ryzyko napotkania silnych sztormów. Żeglując wzdłuż wschodniego wybrzeża Grenlandii w sierpniu natkniemy się na taką ilość lodu, która pozwoli nam eksplorować piękne i dzikie fiordy.

Na Spitsbergen zawitamy wraz z końcem tamtejszego lata co pozwoli nam dotrzeć dalej na północ. Być może uda się też pobić kolejny lodowy rekord. W trakcie powrotnych etapów, których trasa biegnie wzdłuż wybrzeża Norwegii, z dużym prawdopodobieństwem będziemy mogli obserwować zorzę polarną, a jednocześnie w przypadku jesiennych sztormów znajdziemy schronienie w bezpiecznych fiordach.

Jacht

Pożeglujemy sprawdzonym w poprzedniej wyprawie jachtem Barlovento II. Solidny 16 metrowy kadłub, 30 ton masy i osłonięte stanowisko sternika czynią z niego idealny jacht na takie wyprawy. Jest duży i przestronny – można na nim wygodnie żeglować przez 3 tygodnie. Na Barlovento II mieszkamy tylko i wyłącznie w kabinach, a obszerna mesa na rufie służy nam jako kącik rozrywkowy, czytelniczy i integracyjny. Z drugiej strony jest to dzielny jacht wyprawowy, a wszystkie urządzenia i instalacje zostały pomyślane tak by jacht był prosty i niezawodny.

Barlovento II posiada rolowane przednie żagle, klasycznego grota oraz klasycznego bezana. Na wyprawę zabierzemy dwa komplety żagli, a dodatkowo spinakera. Dbamy o to by jacht był dobrze wyposażony. Posiadamy zapasowy agregat prądotwórczy, prodiż oraz kuchenkę elektryczną, pompy do ewentualnego tankowania wody słodkiej z lodowca i mnóstwo mnóstwo innych drobiazgów przydatnych w chłodnych rejonach. Więcej informacji w zakładce JACHT.

Kajaki i dodatkowe wyposażenie

Na jacht zabieramy dwa kajaki firmy Aquarius oraz 4 osobowy ponton z silnikiem 6 konnym. Dzięki kajakom będziemy mogli z bliska zwiedzać okolicę, pływać pomiędzy górami lodowymi czy mniejszymi growlerami. Będziemy też mogli powiosłować wśród malowniczych zatok w archipelagu norweskich Lofotów. Ponton z silnikiem zapewni całej załodze dostęp do miejsc gdzie nie ma portów, przystani czy nawet pomostów.

W trakcie całej wyprawy na jachcie będzie dodatkowa rakietnica z nabojami hukowymi a w trakcie etapów lodowych także broń palna w celu ochrony przed niedźwiedziami polarnymi.

Na jachcie posiadamy dwie stacjonarne radiostacje UKF, dwie UKF-ki przenośne oraz dwa telefony satelitarne Iridium, Przez cały czas trwania wyprawy będziemy na bieżąco przesyłali informacje o pozycji jachtu oraz pisali bloga. Dzięki temu rodziny i przyjaciele uczestników nie martwią się a wręcz po części uczestniczą w naszej wyprawie, śledząc poczynania jachtu i załogi.

Finansowanie wyprawy

Wyprawa Lodowe Krainy 2014 jest projektem niekomercyjnym, finansowanym w pełni przez jej uczestników. Kapitanowie nie pobierają wynagrodzenia za prowadzenie jachtu. Sami płacą za bilety lotnicze i pokrywają koszty indywidualnego ubezpieczenia.

Wyprawa nie posiada sponsora. Korzystamy jedynie ze wsparcia sprzętowego partnerów, dzięki którym możemy doposażyć jacht i uczynić wyprawę jeszcze bardziej atrakcyjną.

Szczególną odpowiedzialność za jacht i załogę ponosi kapitan każdego z etapów – dlatego (zgodne ze starą szkołą i dobrą praktyką żeglarską) ma on przynależne kapitanowi przywileje – nie gotuje, nie sprząta i nie partycypuje w kasie jachtowej.

Kto może popłynąć z nami?

Zapraszamy wszystkich, którzy odczuwają chęć przeżycia wspaniałej przygody. Nie wymagamy dużego doświadczenia żeglarskiego. Liczy się ogólna chęć podróżowania. Szukamy ludzi, którzy będą chcieli spędzić ten czas aktywnie: żeglować, pływać kajakami czy przejść się na wycieczkę pieszą po malowniczych miejscach, do których dotrzemy.