Grenlandia 2017

Nasze wyprawy>Grenandia Wschodnia

Grenlandia to magiczna kraina fiordów, skrząca się bielą lodowców i gór lodowych. To cisza przerywana niespiesznym pluskiem humbaków. Kilka lat temu trafiliśmy tam na „chwilę”, szukając granicy lodu. Nie sądziliśmy, że poznani ludzie i widoki zapadną nam w serca tak bardzo, że będziemy tam wracać wiele razy. roku.
Za każdym razem poznajemy Grenlandię coraz lepiej. Za pierwszym razem poraziło nas piękno tej krainy. Podczas drugiej wyprawy poznaliśmy ludzi i ugotowaliśmy gulasz z niedźwiedzia polarnego. Gdy wróciliśmy tam po raz trzeci, braliśmy udział w ćwiartowaniu wieloryba i zaproszono nas na bieżmowanie innuickiej młodzieży. Tym razem chcemy nie tylko cieszyć się pięknem Grenlandii, ale także poszukać śladów po historycznej wyprawie polarnej Georga Amdrupa z 1900.

Postanowiliśmy wyruszyć z takiego punktu na Islandii by do „zielonej wyspy” było jak najbliżej. Doszliśmy do wniosku, że jacht nie tylko jest najwolniejszym środkiem transportu ale także najdroższym. Lepiej więc dojechać/dolecieć do Isafjordur niż opływać Islandię tam i z powrotem. Dzięki temu rozpoczynamy naszą przygodę zaledwie 250 mil od wybrzeży Grenlandii i już po dwóch dobach powinniśmy znaleźć się w krainie Innuitów.
Naszym celem jest Scoresbysound, największy system fiordowy na świecie. To ogromny fiord po którym nieustanie żeglują setki gór lodowych niesionych na zmianę prądem przypływu i odpływu. Miejsce jest po prostu bajeczne. Cała ta kraina przez 8-9 miesięcy w roku jest skuta lodem. Nie ma tu więc praktycznie cywilizacji. Nad fiordem rozlokowała się Innuicka osada Ittoqqortoormiit co w lokalnym narzeczu oznacza „osadę o wielu domach”, czyli niespełna 450 mieszkańców. Jest to jedyna miejscowość w promieniu tysiąca kilometrów. Nie znajdziemy tu ani lotniska (bo teren zbyt górzysty) ani portu. Jaki sens miała by zresztą budowa nabrzeży czy pomostów skoro cały fiord skuty jest lodem przez trzy czwarte roku Nie płyniemy tam jednak zwiedzać miast lecz podziwiać dziką przyrodę. Planujemy spędzić kilka dni zataczając duże koło poprzez odnogi i kanały fiordu. Odwiedzimy ulubione miejsca żerowania wielorybów i letni obóz lokalnych myśliwych. Będziemy podziwiali dziesiątki gór lodowych o bajecznych kształtach, zobaczymy majestatyczne lodowce z których cielą się te białe giganty. Przy odrobinie szczęścia spotkamy także woły piżmowe oraz króla tamtej krainy niedźwiedzia polarnego.

Dostaliśmy też informację, gdzie znajduje się chata duńskiej wyprawy Georga Amdrupa z 1900 roku. Czwórka śmiałków wyruszyła stamtąd w ponad 500 milową podróż 5,5 metrową łodzią wiosłową – by zbadać Grenlandzkie wybrzeże na północ od Ammasalik. W 2009 roku chata jeszcze stała – istnieje szansa, że uda się nam do niej dotrzeć i poznać kawałek unikatowej historii odkryć polarnych. Podobno na drzwiach chaty znajdują się podpisy polarnikow sprzed stu siedemnastu lat…

Jacht i Kapitan

Niedzwiedzia 3
Żeglować będziemy ma pokładzie jachtu Ocean A – 22 metrowego stalowego kecza doskonale przygotowanego do żeglugi po zimnych, odległych wodach. Ale Ocean A jest również jednostką bardzo komfortową: wszyscy mieszkają w zacisznych 2 lub 4-osobowych kabinach z ogrzewaniem i własną łazienkę. A na rufie urządzono suszarnię na sztormiaki 🙂
  • Podstawowy napęd jachtu stanowią łatwe do obsługi żagle o powierzchni ponad 250m2.
  • Potężny silnik (223 KM!!) pozwala szybko przemieszczać się również wtedy, gdy Neptun poskąpi wiatru.
  • Ogromne zbiorniki: 4000 l paliwa oraz 4000 l wody zapewniają jachtowi autonomię na wiele tygodni.
  • Zamknięta sterówka mieści nie tylko stanowisko sternika i urządzenia nawigacyjne, ale również komfortową kanapę pozwalającą w cieple podziwiać widoki
  • Jacht posiada oczywiście elektryczną windę kotwiczną oraz ponton z silnikiem, dzięki czemu będziemy mogli stawać w odludnych miejscach oraz urządzać wycieczki lądowe
  • We wnętrzu jachtu znajdziecie miejsca dla 14 osób załogi, 6 łazienek, oraz w pełni wyposażony kambuz wraz z lodówką, zamrażarką oraz piekarnikiem.
Niedzwiedzia 3
Jacht poprowadzi pasjonat dalekich wypraw oraz Arktyki – Maciek Sodkiewicz. Maciek żeglował już na Ziemi Franciszka Józefa, Svalbardzie, Alasce, Patagonii i Antarktydzie. Trzykrotnie okrążył przylądek Horn. W fiordach wschodniej Grenlandii spędził dwa sezony zna więc dobrze specyfikę tych wód. Ponadto jacht i załoga będą pod opieką zawodowego bosmana, a osłonę meteorologiczną i prognozy lodowe zapewni zespół brzegowy Lodowych Krain.

Jak, gdzie i kiedy?

Termin: 4 sierpnia – 14 sierpnia 2017
Trasa: Ísafjörður (Islandia) – Grenlandia Wschodnia – Ísafjörður (Islandia)
Kapitan: Maciej Sodkiewicz

Zasady i zapisy

Niedzwiedzia 3
Na naszych rejsach nie ma pasażerów – wszyscy członkowie załogi wspólnie pracują na ich powodzenie! Szczególną odpowiedzialność za jacht i załogę ponosi kapitan każdego z etapów – dlatego (zgodne ze starą szkołą i dobrą praktyką żeglarską) ma on przynależne kapitanowi przywileje – nie gotuje, nie sprząta i nie partycypuje w kasie jachtowej.
Chętnie udzielimy bardziej szczegółowych informacji o wyprawie – prosimy o kontakt mailowy pod adres wyprawa@lodowe-krainy.pl lub telefonicznie do kapitana pod nr: +48 791 167 981.