Rosyjska Arktyka 2019
Rosyjska Arktyka to wyjątkowy obszar dziewiczej Arktyki, do którego droga wiedzie przez Morze Białe i Morze Barentsa. Dzięki ciepłemu Golfsztromowi po kilku dniach żeglugi na półnic można dotrzeć do Ziemia Franciszka Józefa – najbardziej na północ wysuniętego lądu, gdzie da się dopłynąć jachtem. Jednocześnie, jako że geologicznie wyspy te leżą na szelfie kontynentalnym Europy, stanowią one północny skraj całego kontynentu.
Krajobraz tego prawdziwego końca świata składa się ze wspaniałych śnieżnobiałych lodowców, u stóp których wylegują się niepoliczalne kolonie morsów. Spotkać tu można także polarne niedźwiedzie. Dalej jest już tylko pokrywa lodowa otaczająca biegun północny.
Inaczej niż na Spitsbergen czy na Grenlandię, na Ziemię Franciszka Józefa nie da się dolecieć rejsowym samolotem; Dotrzeć tam można tylko jachtem – o ile wcześniej pokona się biurokratyczny tor przeszkód i uzyska zgodę administracji Rosyjskiej na taką eskapadę. Mamy już doświadczenie – więc tę część bierzemy na siebie. Za to szukamy twardych żeglarzy, którzy dołączą do nas w czasie prawdziwie eksploracyjnej wyprawy.
Jacht i kapitan
S/y Lady Dana 44 to unikalny jacht zaprojektowany i zbudowany specjalnie po to, by mierzyć się z najbardziej niesprzyjającymi warunkami panującymi na wodach polarnych. Jako pierwszy polski jacht pokonała w latach 2013 i 2014 zarówno przejście północno-wschodnie jak i północno-zachodnie. Jesienią 2018 roku Lady Dana wróciła z wyprawy dookoła świata drogą przez Horn, Antarktydę i Przejście Północno-Wschodnie – wielokrotnie dowodząc, jak dzielnym jest jachtem i jak wspaniale chroni swoje załogi w każdych warunkach. W tej chwili odpoczywa w zacisznym porcie – troskliwie doglądana i doposażana przed naszą wyprawą.
Nowoczesny projekt kadłuba sprawia, że Lady Dana jest nie tylko dzielna i doskonale wyposażona, ale również przestronna i wyjątkowo komfortowa…
Dane techniczne jachtu:
Nowoczesny projekt kadłuba sprawia, że Lady Dana jest nie tylko dzielna i doskonale wyposażona, ale również przestronna i wyjątkowo komfortowa…
Dane techniczne jachtu:
- Długość: 14.30 m
- Szerokość: 4.50 m
- Zanurzenie: 2.10 m
- Kadłub: stal
- Ciężar jachtu: 19.20 t
- Balast: 6.00 t
- Powierzchnia ożaglowania: 103.50 m2
- Silnik: Yanmar 4JH4 TE 55,2 kW
- Agregat prądotwórczy 4.5 kW
- Zbiorniki na 1400 l paliwa, zapewniające długie tygodnie autonomii
- Elektryczna winda kotwiczna
- Elektryczny kabestan ułatwiający pracę przy żaglach
- Autopilot działający nawet przy dużej fali
- Ogrzewanie nawiewowe
- Odsalarka (70l/h)
- Ciepła woda dostępna pod prysznicami
- 9 koi w 4 wygodnych kabinach
- Przestronna, widna mesa
- Kambuz wyposażony nawet w maszynę do pieczenia chleba
Jacht poprowadzi pasjonat dalekich wypraw w rejony polarne – Maciek Sodkiewicz. To kapitan, który wiele sezonów spędził żeglując w regionach polarnych: na Svalbardzie, Grenlandii czy Alasce. Na Dalekim Południu prowadził rejsy przez Cieśninę Magellana, kanały Patagonii czy na Antarktydę – sześciokrotnie opływając przylądek Horn.
Ponadto Maciek jest jednym z czterech polskich kapitanów, którzy kiedykolwiek dotarli do Ziemi Franciszka Józefa. Osłonę meteorologiczną i prognozy lodowe zapewni doświadczony zespół brzegowy Lodowych Krain.
Ponadto Maciek jest jednym z czterech polskich kapitanów, którzy kiedykolwiek dotarli do Ziemi Franciszka Józefa. Osłonę meteorologiczną i prognozy lodowe zapewni doświadczony zespół brzegowy Lodowych Krain.
Jak, gdzie i kiedy?
ETAP 1
Termin: 24 lipca – 21 sierpnia 2019
Trasa: Archangielsk – Ziemia Franciszka Józefa – Nowa Ziemia – Archangielsk
Kapitan: Maciej Sodkiewicz
Zapisz się!
ETAP 2
Termin: 22 sierpnia – 19 września 2019
Trasa: Archangielsk – Ziemia Franciszka Józefa – Nowa Ziemia – Archangielsk
Kapitan: Maciej Sodkiewicz
Zapisz się!
ETAP 3
Termin: 20 września do 5 października 2019
Trasa: Archangielsk – Wyspy Sołowieckie – Kanał Bałtycko Białomorski – Onega – Ładoga – Sankt Petersburg
Kapitan: Maciej Sodkiewicz
Więcej informacji i zapisy
Zasady i zapisy
Wyprawy Lodowych Krain są projektami niekomercyjnymi – wszyscy członkowie załogi wspólnie pracują na ich powodzenie! Szczególną odpowiedzialność za jacht i załogę ponosi kapitan każdego z etapów – dlatego (zgodne ze starą szkołą i dobrą praktyką żeglarską) ma on przynależne kapitanowi przywileje – nie gotuje, nie sprząta i nie partycypuje w kasie jachtowej.