Spitsbergen 2012

Nasze wyprawy>Arktyka Europejska

Spitsbergen 2012

Spitsbergen to tak naprawdę archipelag, którego głównymi wyspami są: Spitsbergen Zachodni (Vestspitsbergen ), Ziemia Pólnocno-wschodnia (Nordaustlandet), Wyspa Barentsa (Barentsoya), Wyspa Edgea (Edgeoya), Wyspa Księcia Karola (Prins Karls Forland). Spitsbergen zachodni, który jest naszym docelowym punktem na mapie jest największą wyspą Norwegii. Jego nazwa Ostre Góry (Spitsbergen) wiąże się z widokiem i pierwszą myślą podróżnika holenderskiego, który jako pierwszy odkrył to miejsce. W 1596 roku Willam Barents ujrzał wyłaniające się z mgły i chmur spiczaste wierzchołki gór nowego lądu i to właśnie ten widok przyczynił się do nazwania tej wyspy Spitsbergen. Archipelag od zachodu oblewają wody Morza Grenlandzkiego, od wschodu Morza Barentsa, a od północy okołobiegunowy basen arktyczny.
Spitsbergen w ponad połowie (ok.60 %) pokryty jest lodowcem, reszta terenu to głównie góry oraz nadmorskie niziny. Dzięki takiej budowie i ukształtowaniu Spitsbergen dla wielu podróżników staje się ziemią obiecaną. Piękno krajobrazu, masa większych i mniejszych fiordów wcinających się w ląd zachwycają niejednego podróżnika.
Krajobraz Spitsbergenu nazywany jest często ”lodową pustynią”, w której dominują lodowce osłaniające wierzchołki szpiczastych gór, malownicze fiordy wciskające się w głąb wybrzeża oraz liczne rzeki. Latem flora jest tu bogatsza, w której dominują porosty, mchy i trawy. Jednak na znaczną uwagę zasługują dzicy mieszkańcy, których jest tu bardzo dużo. Niedźwiedź polarny, lis polarny oraz renifer spitsbergeński to obok innych zwierząt bogaty żywy krajobraz. Fauna i flora tego magicznego miejsca jest bardzo wrażliwa i bardzo łatwo jest ją zaburzyć, dlatego też wchodząc w lodową krainę musimy pamiętać, że jesteśmy tutaj tylko gościem.
Wyprawę po najciekawszych zakątkach śnieżnej krainy, pokrytej lodowcem, rozpoczniemy od Longyearbyen. Miasta założonego według irlandzkich kronik już w 1194 roku, Rosjanie zaś uważają, że zasiedlili ten region w XV wieku. W 1596 roku do wyspy dotarł holenderski podróżnik Willem Barents. W miejscu obecnego osiedla w XVI-XVIII istniała osada myśliwska, w której mieszkali łowcy przygód i myśliwi z całej Europy Północnej.
Pod koniec XIX wieku odkryto tu bogate złoża surowców mineralnych, a w 1899 roku rozpoczęto wydobycie węgla kamiennego. W 1906 roku osadę Longyearbyen założył John Munroe Longyear, główny właściciel firmyArctic Coal Company of Boston. W 1916 roku norweska firma Store Norske Spitsbergen Kulkompani odkupiła kopalnię i osadę.
Longyearbyen jest stolicą Svalbardua oraz jednocześnie ośrodkiem wydobycia węgla kamiennego. Znajduje się na zachodnim wybrzeżu Spitsbergenu, na linii brzegowej Adventfjorden. Z ciekawostek należy wiedzieć, że jest to najbardziej na północ wysunięta osada ludzka. Środek miasta przecięty jest przez rzekę Longyear, która jednak przez większość roku pozostaje zamarznięta, formułując dzięki temu przepiękny krajobraz śnieżnego miasta. Taka właśnie też jest okolica miasta, śnieżna i górzysta, która przez większość miesięcy pozostaje przyprószona delikatnie śniegiem i szronem. Wiosenny i jesienny krajobraz Longyearbyen przejawia się bezśnieżnie, tworząc z regionu spokojnym.

Jacht

Po wodach Spitsbergenu będziemy żeglować 20metrowym stalowym jachtem s/y HiOcean One. Jest to jednostka zbudowana specjalnie na takie wyprawy. Solidny stalowy kadłub, klasa lodowa wraz z wymaganą grodzią zderzeniową, osłonięte stanowisko sterowania, oraz mocny 280 konny silnik wraz z 5 tonowymi zbiornikami paliwa pozwolą temu jachtowi pożeglować z Wami w najdziksze miejsca Arktyki.
HiOcean One jest jachtem wyjątkowo bezpiecznym, co udowodnił już nie raz. Jego gruby kadłub został specjalnie zaprojektowany do żeglugi w warunkach lodowych. Zbudowano go w 2008 roku. Więc jest nowy. To przekłada się bardzo na komfort pływania nim. Mesę podniesiono tak by był z niej panoramiczny widok, solidna zabudowana sterówka z wygodnym fotelem dla sternika daje osłonę od wiatru i fali. Dzięki temu wachty należą do przyjemności. Żagle obsługujemy z kokpitu lecz mamy do pomocy elektryczne kabestany.
Zejście do pontonu ułatwi nam opuszczana hydraulicznie platforma rufowa. Dzięki temu dużo łatwiej będzie nam wyruszać na ląd i odkrywać dzikie niedostępne miejsca.
Dane techniczne

  • Długość całkowita 20,50 m
  • Szerokość 5,20 m
  • Materiał kadłuba: stal
  • Silnik Vetus 280 KM, zbiorniki paliwa 5000l
Wnętrze:

  • Wnętrze: 5 kabin, 3 łazienki z prysznicami
  • Ogrzewanie (2 niezależne systemy)
  • Klimatyzacja sterowana elektronicznie oddzielnie dla każdej kabiny
  • Zamrażarka, 2 lodówki, piekarnik
  • 2 systemy podgrzewania wody
  • Odsalarka wody morskiej

Jak, gdzie, kiedy?

Etap 1

Termin: 2017-07-19 – 2017-07-31
Trasa: Longyearbyen – Pyramiden – Petuniabukta – Poolepynten – Kafioyra – Magdalenefjord – Woodefjord – Bockfjorden – Kinwika – Smerenburg – Ny Alesund – Longyearbyen
Kapitan: Maciej Sodkiewicz

Etap 2

Termin: 2012-09-04 – 2012-09-17
Trasa: Longyearbyen – Pyramiden – Petuniabukta – Poolepynten – Hornsund – Wyspa Niedźwiedzia – Nordkapp – Tromso
Kapitan: Maciej Sodkiewicz